Vileda stödjer Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj

Pressmeddelande oktober 1, 2008 Homes & Gardens

Genom försäljningen av utvalda rengöringsprodukter bidrar Vileda till kampen mot bröstcancer i Sverige

Tillsammans med en grupp andra kända företag och organisationer stödjer nu
också Freudenberg Household Products AB kampen mot bröstcancer. Det gör de genom försäljningen av rengörings-produkter för hemmet från varumärkena Vileda och
Wettex. Till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj har man valt ut sex av de mest populära produkterna, och för varje kampanjprodukt som säljs under hösten går en del av intäkterna till kampen mot bröstcancer.

"Bröstcancer är en allvarlig sjukdom för kvinnor och eftersom många användare av våra produkter är kvinnor vill vi bidra i kampen mot bröstcancer och involvera våra konsumenter tillsammans med oss", säger Tobias Lindbladh, Nordic Product Manager hos Freudenberg Household Products.

Kampanjprodukterna är Wettex svampduk, Vileda SuperMocio våtmopp och hink, Vileda UltraMax flatmopp och hink, Vileda Universal hushållshandske, Vileda diskhandduk och Vileda bad- och duschmopp. För varje såld kampanjprodukt går upp till tio kronor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Målet med kampanjen är att skänka totalt en halv miljon kronor.

Vileda har för detta ändamål tagit fram produkter i en iögonfallande, häftig rosa färg - samma färg som kännetecknar Rosa-Bandet-kampanjen. Färgen gör det också lättare för konsumenterna att hitta produkterna, som dock bara kommer att säljas i den här versionen under oktober månad. Förutom att kunderna stödjer ett gott ändamål kan de också glädja sig åt att
Vileda satt lite extra färg på rengöringen.

Wettex i Rosa Bandet-design

Med anledning av Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj har Vileda designat en särskild version av Wettex svampduk i ett nytt mönster med rosa band. Wettex Classic, med en överlägsen uppsugningsför-måga på upp till 15 gånger sin egen vikt, lanserades i Sverige 1949 och var den allra första svampduken på den svenska marknaden. Med produk-tionsanläggning i Norrköping är Wettex den enda svampduken som tillverkas i Sverige.

Ökad kunskap

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober månad. Kampanjen syftar till att uppnå medvetenhet kring bröstcancer och att samla in pengar till fortsatt forskning. Många företag, organisationer, handlare och privatpersoner engagerar sig i Rosa Bandet och är med och tar sitt ansvar i denna livsviktiga fråga. Se även cancerfonden.se/rosabandet

Om man vill hjälpa Vileda med att stödja kampen mot bröstcancer kan man köpa de rosa-färgade produkterna som finns i de flesta större livsmedelsaffärer. Mer information hittar du på www.vileda.se.

För mer information och varuprov på de produkter som ingår i kampanjen, kontakta:

Tobias Lindbladh, Nordic Product Manager

Freudenberg Household Products

Telefon +46 40 669 50 05

Mobil +46 70 304 20 50

Om Freudenberg Household Products

Freudenberg Household Products är globalt marknadsledande inom snabbrörliga mekaniska hushållsprodukter och ingår i den familjeägda tyska koncernen Freudenberg. Från vårt nordiska huvudkontor i Malmö marknadsför vi våra starka och välkända varumärken Vileda och Wettex. Försäljningen leds med egna försäljningsorganisationer i Sverige, Finland och Danmark. En av nycklarna till framgång är att kontinuerligt utveckla nya innovativa produkter som gör att städningen blir enklare och effektivare. Varje år lanserar vi ett betydande antal nya produkter världen över, vilket gör oss världsledande inom produktutveckling.
Våra produkter säljs inom dagligvaruhandel och fackhandel. Mer information om kampanjen finns på www.vileda.se.

Om Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj syftar till att uppnå medvetenhet om bröstcancer och att samla in pengar till fortsatt forskning. Cancerfonden har sedan 2003 arbetat med kampanjen tillsammans med privatpersoner, organisationer och företag. Hittills har Rosa Bandet samlat in drygt 170 miljoner kronor. Sammanlagt ställs cirka 7 000 diagnoser varje år. Det är därmed den vanligaste cancerformen hos kvinnor och de flesta som drabbas är äldre. Idag botas cirka 80 procent av de kvinnor som drabbas av bröstcancer. Läs mer om bröstcancer på cancerfonden.se/rosabandet.

Bildtxt:
Rosa är färgen på de utvalda produkterna i kampanjen mot bröstcancer: Wettex svampduk, Vileda SuperMocio våtmopp och hink, Vileda UltraMax flatmopp och hink, Vileda Universal hushållshandske och Vileda diskhandduk.

Förutom att stödja ett gott ändamål kan man nu glädja sig åt att Vileda har satt liteextra färg på rengöringen. Foto: H. Ahldin

Homes & Gardens