Kronprinsesse Mary sendte hjertebiler på farten

Pressemeddelelse april 27, 2006 Helse

Hjertebilerne fra Hjerteforeningen ruller ud i landet med budskabet om, at vi skal passe bedre på os selv

Som protektor for Hjerteforeningen sendte H.K.H. Kronprinsesse Mary Hjerteforeningens nye hjertebiler af sted på en landsturne, der skal hjælpe danskerne med at passe bedre på deres egen sundhed.

Hjertebilerne er lastet med udstyr til at tjekke danskernes hjertesundhed og med masser af inspiration til at leve hjertesundt.

- Vi skal passe bedre på danskernes hjerter, sagde Kronprinsessen, inden hun lod det nye sundhedsinitiativ, Hjertebilerne, rulle ud ved et arrangement på pladsen foran Codanhus i København i anledning af åbningen af Hjerteforeningens kampagneuge.
Hjerteugen har i år sloganet ”Tør du tage chancen?”
Dens formål er at minde danskerne om, at de selv kan gøre meget mere for at passe bedre på hjertet, og at hver tredje dansker mister livet på grund af hjertekarsygdomme.
Derfor skal hjertebilerne ud og måle danskernes blodtryk, taljer, kolesterol og blodsukker, når de besøger arbejdspladser, institutioner og andre steder, hvor danskerne mødes.

- Hjertebilerne vil fra i dag køre ud i landet og møde folk, hvor de færdes og mødes. Det kan være på torvet eller ved sportspladsen og ikke mindst på arbejdspladsen.
Hjertebilerne vil besøge danske byer og danske arbejdspladser med hjælp til at forhindre hjertesygdomme i hverdagen, fortalte Kronprinsesse Mary og tilføjede en direkte opfordring:

- Med hjertebilerne har vi alle fået et vigtigt redskab til at fremme hjertesundheden i dagligdagen. Det er mit håb, at virksomheder og medarbejdere rundt i landet vil byde bilerne velkommen og benytte sig af det fine tilbud, de er.

Hjerteforeningens næstformand, overlæge dr. med. Henrik Sillesen, forklarer om baggrunden for kampagnen, at åreforsnævring er en sygdom, der rammer hele kroppen, selv om mange kun mærker symptomerne et enkelt sted:

- Hjertesygdom kan forebygges eller undgås i modsætning til andre alvorlige sygdomme. Har man åreforsnævring et sted i kroppen, har man det også andre steder. Ved at tænke på sin livsstil hver dag og indrette sig efter den viden, vi i dag har om, hvad der er godt for os, så kan man selv gøre noget for at sikre sin egen fremtid. Sikre at den bliver længere og af god kvalitet, sagde han.

Hjertebilerne er bemandet med sundhedspersonale fra Hjerteforeningens rådgivningscentre, og de besøger byer og virksomheder landet over i kampagneugen og resten af efteråret.

Kampagnen ”Tør du ta chancen?” løber frem til den 7. maj 2006.
Læs om kampagnen og se hjertebilernes køreplan på www.hjerteforeningen.dk

For yderligere information:
Presse- og kommunikationschef Rie Duun, tlf. 33 67 00 09, mail [email protected] og projektleder Mette Såby Bro, tlf. 33 67 00 11, mail [email protected] tjek også www.hjerteforeningen.dk

Billedtekst:
Med hjertebilerne har vi alle fået et vigtigt redskab til at fremme hjertesundheden i hverdagen, sagde H.K.H. Kronprinsesse Mary, da hun åbnede hjerteugen og sendte Hjerteforeningens nye hjertebiler af sted.

Fotograf:
Kirsten Fich Pedersen