E-læring samler og synliggør virksomhedernes tavse viden

Pressemeddelelse januar 31, 2006 IT

De fleste virksomheder betragter e-læring som et kursus, der blot gennemføres på en anden måde end den traditionelle undervisning. Men e-læring skal ikke kun ses fra modtagerens side. Det skal i høj grad også betragtes som en måde, virksomhederne kan få samlet, synliggjort og videregivet deres viden.

-Enhver virksomhed rummer i dag enorme mængder af det, man kalder tavs viden. Rutiner og erfaring oparbejdet hos den enkelte medarbejder, som i virkeligheden burde være fælles for hele virksomheden.

-Hvis medarbejdere med nøglefunktioner i en virksomhed gør deres viden tilgængelig for de øvrige ansatte, kan hele virksomheden nyde gavn af denne viden. Og det er lige præcis her, e-læring kommer ind som et udviklingselement. For med de rette redskaber kan den enkelte medarbejder hurtigt lære at give sin viden videre til andre i form af kortfattede og konkrete instruktioner, siger udviklingskoordinatoren i Syddansk Erhvervsakademi, Ulrich Skytte.

Sammen med virksomheden Accipp udbyder akademiet nu et kursus i e-læring. I løbet af otte dage, som en blanding af traditionel undervisning og fjernundervisning, vil akademiet tilbyde erhvervslivet at uddanne en eller flere medarbejdere i at bruge e-læring og fremstille instruktioner og vejledninger, der kan afvikles på en computer.

- Vi indleder kurset med en introduktions-eftermiddag. Et kort seminar, hvor vi demonstrerer, hvad e-læring kan bruges til og hvor ukompliceret, det er at arbejde med. Her kan virksomhedernes uddannelses- og salgsansvarlige få et indblik i de muligheder, der ligger i e-læring, både internt og eksternt, siger Ulrich Skytte og fortsætter:

- Det efterfølgende kursus er i høj grad lagt an på selvstudium. Jo mere, den enkelte fordyber sig, des længere kan den pågældende nå. Når det gælder selve kurset, bør de interesserede virksomheder udvælge en eller flere medarbejdere og give dem den fornødne tid til at opbygge solide kompetencer inden for e-læring gennem kurset.

Introduktionen til e-læring gennemføres som et seminar den 8. februar om eftermiddagen på EDB-skolen i Vejle. Der er mere information på www.sde.dk

IT