Skift pæren og spar 3060 kr.

Pressemeddelelse juli 1, 2008

Det er nu muligt at få en sparepære, der kan monteres direkte i din PH-lampe, uden hverken at gå på kompromis med lysstyrke eller farvekvalitet.

Liliput 23W

Disse sparepærer er fremstillet af firmaet Megaman og sælges bl.a. gennem den danske internetvirksomhed Ecolight.dk, som også sælger andre former for energibesparende lyskilder og LED belysning

"Der er primært tale om sparepærer, der passer i de kendte PH-lamper fra Louis Poulsen" oplyser indehaver af Ecolight.dk ApS, Magnus Høegh, som i øvrigt mener, at disse sparepærer i fremtiden vil være at finde i de fleste designerlamper. "Det har tidligere ikke været muligt at finde et alternativ til de energislugende glødepærer, der benyttes i de kompakte designerlamper, men i dag kan det rent faktisk lade sig gøre, da sparepærerne har fået en kraftigere lysstyrke, flottere varm farve og er blevet så små, at de passer i de fleste lamper."

Spar 3060 kr. pr. lampe
Ved at udskifte den konventionelle 125W glødepære, der sidder i den folkekære PH5-lampe, med en Megaman Sparepære 23W kan forbrugeren, i løbet af sparepærens 15.000 timers levetid, spare hele 1530 kWh (3060 kr.) samt 15 udskiftninger af glødepæren.

80 % el-besparelse og 15 gange længere levetid
En Megaman Sparepære, der passer til den traditionelle PH5-lampe, har et forbrug på 23W, men udsender den samme lysstyrke som den oprindelige 125W glødepære.
Derudover lever en sparepære i 15.000 timer, hvilket er 15 gange så lang tid som en almindelig glødepære.

Flot varm farvekvalitet
En Megaman sparepære har en farvetemperatur på 2700k, hvilket er det samme som en almindelig glødepære.
Farvetemperatur er en angivelse for, hvilken farvenuance lyskilden udsender. 2700k er varm-hvid ligesom en glødepære, mens 5000k er kold-hvid og kan kendes fra laboratorier.
Denne varme farve gør, at sparepæren ikke har det samme kedelige 'kolde og dystre' lys, som bl.a. kendes fra de første sparepærer og lysstofrør, og der er derfor ingen risiko for, at stuen kommer til at ligne et koldt laboratorium efter overgangen til sparepæren.

Louis Poulsen anbefaler Megaman sparepærer

Louis Poulsen har selv for nyligt offentliggjort, hvilke Megaman sparepærer, der passer til deres designerlamper. Denne liste kan læses her: Liste med anbefalede sparepærer fra Louis Poulsen

Øvrig information omkring sparepærerne kan findes hos Ecolight.dk