Markant renovering af historisk københavnerpalæ

Pressemeddelelse juli 3, 2009 Byggeri

ATP’s historiske palæ Møntergården – tegnet af arkitekt H.P. Jacobsen og opført af grosserer A.C. Illum i 1916 over for Kongens Have i København - vil det næste halve års tid gennemgå en større renovering med fokus på at bevare palæets oprindelige konstruktioner.

Efter omfattende planlægning har håndværkere fra entreprenørfirmaet Jönsson a/s taget hul på en omfattende renovering af Møntergården, som over de næste seks måneder vil gennemgå et markant løft med en gennemgribende restaurering af bygningens store palævinduer, etablering af nyt københavnertag med fast undertag og zinktagrender, renovering af bygningens karakteristiske zink-overdækkede kviste samt renovering af ventilationssystemet.

- Fra bygherrens side har det været afgørende at palæets oprindelige fremtoning bliver bevaret, og det er et krav, at renoveringen gennemføres med forståelse og respekt for datidens håndværk, materialer og byggestil, fortæller snedkermester Arne Larsen fra Jönsson, der gennemfører renoveringen for ATP Ejendomme i hovedentreprise efter projekt udarbejdet af Maaholm Arkitekter med Jørgen Wessberg A/S som ingeniør.

Håndplukket team

Snedkermesteren fra Jönsson lægger til, at Møntergården, der blandt andet er udstyret med klassiske københavnertage over de fire klassicistiske længer, er klassificeret som bevaringsværdig, og han pointerer, at arbejdet gennemføres med et team af håndplukkede håndværkere.

- Vi har samlet et hold af garvede håndværkere, der alle har solide erfaringer med store renoverings- og restaureringsopgaver fra blandt andet Amalienborg og Roskilde Domkirke. De er vant til at arbejde sammen om krævende håndværksopgaver, og de er stolte over at være udvalgt til opgaven.

Glasserede teglsten, kobber og zink

Arne Larsen pointerer, at Møntergårdens tagkonstruktion af håndhugget tømmer stort set er uberørt af tidens tand, men han understreger, at ikke mindst etablering af det 1.500 kvadratmeter store klassiske københavnertag med en næsten vandret overdel, frontispice og en stribe kviste stiller krav om særlige håndværksmæssige færdigheder.

- Det er ægte håndværk, hvor vi arbejder med skæve vinkler og gamle samlinger, konstaterer han og tilføjer, at det nye tag får fast undertag og belægges med glasserede teglsten, mens palæets frontispice beklædes med kobber, og kvistene dækkes ind med zink.

Mandshøje palævinduer totalrenoveres

- Derudover totalrenoverer vi facadernes og majestætiske palævinduer fremstillet af udsøgt fyrretræ fra nordsvenske skove.

- De mandshøje vinduesrammer med krydssprosser, indstikshængsler og hjørnebånd samt glas monteret med linoliekit demonteres forsigtigt og køres på værksted, hvor de i forseglede rum afrenses for giftig blymønjemaling. Derefter renoverer vi rammer og sprosser, maler dem med en tidssvarende miljøvenlig maling, og genmonterer vinduerne i facaden.

Logistisk udfordring i det gamle nabolag

Ligesom opgaven byder på krævende håndværksmæssige udfordringer, byder renoveringen af Møntergården på komplicerede logistiske vilkår, og kombineret med krav om med minimale gener for husets mange medarbejdere er planlægning et kodeord for succes.

- Området omkring de gamle volde og Kongens Have er tæt bebygget med mange historiske bygninger, og byggepladsen er begrænset til en mindre baggård. Men samtidig har det været et afgørende krav, at arbejdet tager maksimale hensyn til medarbejdernes hverdag i huset, der udover at fungere som hovedsæde for ATP Ejendomme også huser Gyldendals Forlag og Dagbladet Børsen.

- Derfor har vi sammen med bygherre og husets øvrige virksomheder samt rådgivere gennemført en minutiøs planlægning, der med militærisk præcision går dybt ned i detaljen med nøje beskrivelser af løsninger,  opgavefordeling, leverancer og tidsforløb, ligesom vi i alle sammenhænge har prioriteret forholdsregler, der minimerer gener fra støj og støv, slutter Arne Larsen.

Billedtekst:

Bag stilladserne på A.C. Illums gamle palæ Møntergården, tegnet af arkitekt H.P. Jacobsen og opført i 1916 overfor Kongens Have i København, har et specialplukket team af renoveringshåndværkere taget hul på en gennemgribende renovering, der blandt andet omfatter etablering af nyt københavnertag og restaurering af facadernes mandshøje palævinduer.

Yderligere oplysninger: Jönsson a/s - Arne Larsen på telefon 26163950

Møntergården - samkopiering
Møntergården vis-a-vis Kongens Have omkranses af de historiske gader Sjæleboderne, Møntergade, Vognmagergade og Gothersgade.
Hent | 0,8 MB | 1470 x 1523 | .JPG

Zip og hent alle filer