Håndværksfirma trodser krisen

Pressemeddelelse juni 23, 2009 Byggeri

- Trods stigende konkurrence i et presset marked har de første seks måneder af 2009 budt på massiv fremgang på alle fronter. Omsætningen er 75 procent større end sidste år, en stribe nye opgaver er på vej, og vi har mere travlt end nogensinde.

Det er Brian Popp, bosiddende i Horsens og administrerende direktør i det 138 år gamle håndværksfirma Jørgen Petersen & Co A/S, der fra domicilet på havnefronten i Vejle går mod strømmen i den kriseramte byggebranche.

- I Vejle har vi for nylig sendt kransen til tops over ny energivenlig børnehave på Urhøj, i Juelsminde har vi netop taget hul på renovering og nyindretning af det gamle, bevaringsværdige rådhus, og i Hedensted er vi klar til at starte byggeriet af ny økologisk børnehave, der skal huse hundrede børn, fortæller Brian Popp videre og tilføjer, at firmaets håndværkere derudover blandt andet arbejder på højtryk med tre skoler, som skal være klar efter sommerferien.

- Firmaet har 138 års tradition for solidt tømrerhåndværk indenfor alle grene af det offentlige og private byggeri, men byggeri af skoler, institutioner og plejehjem har været på menuen helt fra starten, og vi har gennem årene opbygget betydelige specialkompetencer, når det kommer til planlægning og byggerier, hvor krav om brugerorienteret samarbejde går hånd i hånd med effektiv udnyttelse af ressourcerne og særlige bygningskrav.

Generationsskifte

Brian Popp fortæller videre, at tømrerfirmaet i 2005 som led i et generationsskifte, blev overtaget af entreprenørvirksomheden Engsø Gruppen a/s, og han tilskriver det seneste års succes som et resultat af ejerskiftet.

- Generationsskiftet var fuldt indfaset i midten af 2008, og der er ikke tvivl om, at vi nu høster frugterne af en mere effektiv organisation med solide faglige rødder og et stærkt finansielt bagland. Vi har fået styrke til at løfte alle typer af tømreropgaver fra storentrepriser over hovedentrepriser til totalentrepriser.

- Men samtidig har generationsskiftet og den nye indretning af vores organisation skabt en betydelig dynamik i hverdagen. Det er simpelt hen blevet sjovere og mere udfordrende at gå på arbejde, og alle yder deres yderste både på egen hånd og som del af teamet, konstaterer Brian Popp og pointerer, at medarbejdernes engagement er det afgørende element i firmaets succes.

- Succes bæres først og fremmest af medarbejderne, deres faglige kompetencer og deres engagement. Uden dem er der ikke meget styrke i et stærkt bagland.

Tilbageblik

Som et af Vejles ældste tømrerfirmaer har Jørgen Petersen & Co A/S - stiftet den 6. december 1876 af tømrermester Jørgen Petersen - sat mange og markante aftryk på byens og områdets udvikling: Vor frelser Kirke, Skyttehuset, Kirstine Seligmanns Skole og Langelinie Skole, er blot eksempler fra tømrermester Petersens skrapbog, og ved hans død i 1916 fremstod firmaet som en af områdets toneangivende virksomheder, kendt og anerkendt for solidt håndværk i høj kvalitet.

Dermed var vejen banet og med afsæt i stifterens kvalitetskoncept føjede firmaet frem gennem det tyvende århundrede nye alen til de stolte traditioner - blandt andet med restaurering af Koldinghus, byggeriet af Økolariet i Vejle, renovering af plejehjemmet Bakkegården, samt opførsel af mange arkitekttegnede boliger, herunder privatboligen til Bjarne Riis med en enestående beliggenhed ved Vejle Fjord.

- Verden er forandret, siden tømrermester Jørgen Petersen grundlagde firmaet, men firmaets bærende værdier er de samme. Det handler stadig om kvalitet og godt håndværk for kvalitet går aldrig af mode, fastslår Brian Popp og lægger sluttelig til, at firmaet deltager i byggeriets evaluering og har skudsmålsbøger med topkarakterer i kundetilfredshed og håndværksmæssig kvalitet.

Rammetekst :

Jørgen Petersen & Co. A/S, der med domicil ved Vejles havnefront på Sjællandsgade beskæftiger 45 medarbejdere, trodser byggekrisen med massiv travlhed og fyldte ordrebøger.

Netop nu er virksomheden blandt andet aktuel med byggeriet af børnehaven Nedergården i Vejle, opstart på den økologiske børnehave Lille Dalby i Hedensted, opførelse og indretning af kantinebygning med storkøkken på Bygholm Landbrugsskole, samt nyindretning og ombygning af skoler i Taps, Juelsminde og Hornsyld.

Billedtekst1 :

- Vi har sikker kurs mod det største år i firmaets 132-årige historie, konstaterer Brian Popp fra tømrerfirmaet Jørgen Petersen & Co A/S, der med hjemsted på Vejles havnefront beskæftiger 45 medarbejdere.

Billedtekst2:

Vejlefirmaet Jørgen Petersen & Co har de seneste år blandt andet stået for byggeri af en række markante børneinstitutioner - for eksempel den kobberklædte børnehave Spiren, som blev afleveret til Horsens Kommune i slutningen af 2007.

Yerligere oplysninger :

Jørgen Petersen & Co A/S - Brian Popp på 40178611