Enkefruekloster totalrestaureret

Pressemeddelelse oktober 28, 2008 Byggeri

Det Harboeske Enkefruekloster : Facader mod gården i stilladsfotografens perspektiv
Efter total restaurering stråler Det Harboeske Enkefruekloster bag stilladsernes inddækning, og inden døre arbejder håndværkere fra blandt andet Jönsson a/s på højtryk for at blive klar til aflevering indenfor de næste par uger.

- Opgaven har været at genskabe det oprindelige hus, og arbejdet er gennemført som traditionelt håndværk med originale løsninger fra dengang huset blev opført. Det er håndværk i klassisk forstand med skæve vinkler, hammer, sav og stemmejern, siger Sebastian Hvas fra håndværksdivisionen hos Jönsson a/s, der har stået for byggeplads og tømrerentreprisen i den markante restaurering, som er gennemført for bygherren Realea A/S med SBS som totalrådgiver.

Sebastian Hvas fortæller videre, at huset - oprindelig opført i perioden 1663 til 1669 af landdrost Simon de Pethum - huser femten lejligheder, der er sat totalt i stand og nyindrettet med nye køkkener og baderum samt nye lyddæmpende forsatsruder mod den stærkt befærdede Stormgade.

- Samtidig er husets centrale hovedtrappe og festsal totalt restaureret alle vinduer er mikrorenset og overfladebehandlet, ligesom facader og udsmykninger er renset og genskabt i deres oprindelige form. Derudover er fundamenterne blevet forstærket og sætningsskader udbedret, alle rådskader er repareret, og huset har fået nyt tag af klassiske, håndstrøgne vingetegl.

Planlægning og logistik i fokus
Sebastian Hvas, der som ansvarlig for byggepladsentreprisen har stået for al registrering og styring af byggepladsen, pointerer i øvrigt, at trange pladsforhold med en snæver port ud til den stærkt befærdede Stormgade har lagt stramme rammer for tilkørsel og deponering af materialer.

- De fleste leverancer er sket om natten eller tidligt om morgenen, og de fleste materialer er håndbåret gennem porten til byggepladsen, ligesom større leverancer har måtte hejses over taget til placering i gården.

- Derfor har vi - blandt andet med baggrund i erfaringer fra renoveringen af hovedbanegårdens perrontage - inden opstart gennemført en minutiøs planlægning af hele forløbet, og logistiske overvejelser har været et centralt punkt på hver eneste dags agenda, slutter Sebastian Hvas fra Jönsson a/s.

Stærkt team
Den markante restaurering af Det Harboeske Enkefruekloster i Stormgade er gennemført for Realea A/S med SBS som totalrådgiver, A/S Rådgivende ingeniører Eibye & Holmsgaard som rådgivende ingeniører og Erik Einar Holms Tegnestue som restaureringsarkitekt.

Derudover har Jönsson a/s har haft ansvar for tømreropgaver og byggeplads og Kim Siestø A/S har stået for murerentreprisen, mens Dansk Fundering A/S har gennemført funderingsarbejder på huset. Endelig har C.G Entreprise A/S  gennemført VVS-arbejder, Intervent A/S har etableret ventilation, Lystberg El Aps har haft elentreprisen og malerarbejdet er udført af Preben Stub APS.

En del af byggeomkostninger er dækket via byfornyelsesmidler fra Københavns Kommune.

Det Harboeske Enkefruekloster - tilbageblik
Det Harboeske enkefruekloster i Stormgade blev opført i perioden 1663-69, og har siden 1735 fungeret som enkefruekloster for "fattige og gudfrygtige enker, hvis husbonder havde betient en eller anden af de Charger indført i de fem classer af den kongelige rangforordning". I dag er kriterierne blot, at man er enlig kvinde og bosiddende i København.

Huset er ombygget og moderniseret i flere omgange. I 1735 blev det udvidet med to fag og én etage af arkitekt G.D Häusser, hvis hovedværk var det første Christiansborg. Ved en større ombygning under ledelse af arkitekt Lauritz de Thurah i årene 1754-60 fik huset sin nuværende karakteristiske form - to treetagers pavilloner omkring en toetagers forbindelsesbygning. Den seneste restaurering fandt sted i 1920'erne hvor lejlighederne blandt andet blev udstyret med køkken.

Billedtekst:
Bag stilladser og inddækning sprudler facaderne på Det Harboeske Enkefruekloster i Stormgade, hvor håndværkere fra blandt andet Jönsson a/s har travlt med at afslutte restaureringen af den gamle, statelige barokbygning i Stormgade.

Hent | 0,78 MB | 2272 x 1704 | .JPG

Zip og hent alle filer