Engsø Gruppen fra Herlev overtager et af Hernings ældste tømrerfirmaer

Pressemeddelelse oktober 5, 2009 Byggeri

Entreprenørvirksomheden Engsø Gruppen a/s fra Herlev, der i juli via sit datterselskab Jönsson Invent a/s overtog møbelfabrikken Friis-Knutzen ApS i Vamdrup, fortsætter knopskydningen med overtagelse af Svend Mortensen A/S med 35 medarbejdere i Herning

- Vi vil være repræsenteret i hele landet, og med overtagelse af Svend Mortensen A/S i dynamiske Herning har vi sikret os en solid platform for en videre udbygning af vores position i Jylland.

Det siger administrerende direktør Per Engsø Larsen i en kommentar til Engsø Gruppens overtagelse af Svend Mortensen A/S – en af Hernings ældste håndværksvirksomheder, der blev stiftet i sidste halvdel af 1800-tallet og siden 1920 har været drevet med familien Mortensen ved roret.

Per Engsø Larsen karakteriserer Herning-firmaet som en veldrevet familieejet virksomhed med en rationel produktion og stolte traditioner for innovativ udvikling af kvalitetshåndværk til tiden og prisen, samt en stab af dygtige loyale medarbejdere, hvoraf flere har fejret fyrre-års-jubilæum.

Generationsskifte

- Virksomheden er kendetegnet som et godt sted at arbejde og et godt sted at få arbejdet gjort, pointerer Engsø Gruppens chef og tilføjer, at virksomheden, der stod overfor et generationsskifte, videreføres under samme navn, ligesom familien stadig vil være repræsenteret i ledelsen.

- Virksomheden fortsætter som hidtil og vil fremover udgøre en selvstændig enhed i Engsø Gruppen a/s, og Lars Mortensen, der siden 1975 sammen med Sven-Erik Mortensen har udgjort ledelsen i Svend Mortensen A/S, fortsætter som tømrermester og aktionær, mens Sven-Erik Mortensen benytter lejligheden til at fratræde som led i generationsskiftet, konstaterer Per Engsø Larsen.

Stærkt bagland

- Vi har længe bakset med spørgsmålet om, hvad der skulle ske med virksomheden, for børnene vil ikke ind, og tiden er ikke lige til salg af en håndværksvirksomhed. Men nu er kursen sat, og vi er stolte over, at virksomhedens fremtidige drift er styrket som en selvstændig enhed i Engsø Gruppen, fortsætter Lars Mortensen og slutter:

- Med overtagelsen er vi sikret et stærkt bagland for videre udvikling, vi får direkte adgang til den betydelige knowhow, som er opbygget i gruppen og vi opnår betydelige administrative lettelser. Med gruppen som leverandør af fælles it-platform, HR og markedsføring, kan vi koncentrere os om salg og byggestyring. xxx

Ramme:

Solidt håndværk gennem generationer

Gennem mere end 100 år har Svend Mortensen A/S, som en af Hernings dynamiske mindre håndværksvirksomheder, været en central brik i byens udvikling fra stationsby til dagens position som en af Nordeuropas førende messebyer. Således har virksomheden gennem de sidste 25 år som led i de fortsatte udvidelse af udstillingsfaciliteterne været involveret i opførelse af over 125.000 kvadratmeter messehaller.

Desværre er alle oplysninger om virksomhedens tidlige historie gået tabt, men det står fast, at tømrermester Niels Overgaard i 1876 var etableret som medlem af den lokale håndværksforening, ligesom det står fast, at han omkring år 1900 gik sammen med tømrermester Olesen i det fælles håndværksfirma Overgaard & Olesen, som i 1920 blev overtaget af tømrermester C.A. Mortensen, hvis familie – nu i tredje generation – siden har stået i spidsen for firmaet.

Tømrermester C.A. Mortensen drev firmaet frem til 1955, hvor hans søn Svend Mortensen tog over for at videreføre faderens livsværk. Og det gik stærkt. Over de følgende år udviklede han firmaet til en af byens absolut førende håndværksvirksomheder, et nyt maskinsnedkeri blev føjet til forretningen, og i 1968 fulgte nye udvidelser, udvikling af Herning-vinduet og start af vinduesproduktion til det boomende boligbyggeri.

Tømrermester Svend Mortensen sad ved roret frem til midten af 70’erne, hvor hans sønner Sven-Erik og Lars Mortensen som tredje generation overtog styringen af firmaet.

Siden er det gået slag i slag, vinduesproduktionen er udskiftet til fordel for traditionelle håndværksaktiviteter, og virksomheden er blandt andet aktuel som underentreprenør på plejecenter Søglimt med 50 boliger, Hernings nye kulturcenter Heart og Herning Centret, ligesom virksomheden netop nu gør klar til opstart på byggeriet af nyt hotel med lejligheder i DGI Parken i Herning samt ikke mindst den nye Multi-arena i Herning. xxx

Ramme:

Flere opkøb på vej

- Engsø Gruppen a/s vil være repræsenteret i hele landet, og målet er at opbygge et landsdækkende netværk af professionelle byggevirksomheder, der med afsæt i fælles værdier, administration og markedsføring både kan fungere som dynamiske selvstændige virksomheder i hverdagen og som samlet gruppe i forbindelse med store opgaver, fortæller Per Engsø Larsen fra Engsø Gruppen a/s og tilføjer, at gruppen konstant er på udkig efter nye håndværksvirksomheder.

- Vi har behov for flere virksomheder i Midtjylland og Århus-området, og vi er klar til at købe op der, hvor det passer ind i vores strategi og geografi.

Engsø Gruppen a/s, der blev stiftet som led i generationsskifte hos Jönsson a/s, omfatter - foruden Svend Mortensen A/S – Jönsson a/s i Herlev, Skana Entreprise A/S i Smørum, Jørgen Petersen & Co. A/S i Vejle, Jönsson Invent a/s i Herlev og Jönsson Furniture a/s i Vamdrup. xxx

Billedtekst:

- Vi vil være repræsenteret i hele landet, og med overtagelse af Svend Mortensen A/S sikrer vi os en solid platform for en videre udbygning af vores position i Jylland, konstaterer administrerende direktør Per Engsø Larsen, der på billedet flankeres af Lars Mortensen (th), der fortsætter på virksomheden som tømrermester og aktionær, og Sven-Erik Mortensen (tv), som går på pension. xxx

Per Engsø Larsen

Administrerende direktør