Engsø Gruppen a/s styrker kapitalgrundlaget

Pressemeddelelse februar 25, 2008 Erhverv

Styrket samarbejde med Industri Udvikling, der konverterer lånekapital til aktier, gearer entreprenørvirksomheden til fortsat vækst på stagnerende marked

Administrerende direktør Per Engsø
- Med ejerskabet af Dan-Con a/s og etablering af Engsø Vest a/s rammer vi fremtidens millionstore Århus ind med afdelinger i Vejle, Randers, Herning og Århus, konstaterer Engsø Gruppens administrerende direktør Per Engsø Larsen, der siden 2004 har opbygget en landsdækkende entreprenørvirksomhed med ca. 350 medarbejdere på vej mod en milliard-omsætning.

- Gennem et et stadig tættere kapitalsamarbejde med Industri Udvikling har vi de seneste år opnået en betydelig vækst baseret på professionalisering og udvidelse af vore aktiviteter samt tilkøb af virksomheder, og med Industri Udvikling som ny medaktionær er vi gearet til de kommende år at fortsætte i samme spor.

Det er administrende direktør Per Engsø Larsen, der med Industri Udvikling som kapitalpartner har sat kursen mod fortsat vækst på et tidspunkt, hvor byggeriet synes at stagnere. Han pointerer, at de seneste års samarbejde med Industri Udvikling har udgjort en en væsentlig forudsætning for gruppens udvikling, og tilføjer, at Industri Udvikling konverterer lånekapital til 36 procent af aktiekapitalen i Engsø Gruppen a/s.

- Industri Udvikling har været en rigtig god og professionel sparringpartner i gruppens finansielle udvikling, og de har med betydeligt engagement bakket op om vores måde at gøre tingene på. På den baggrund ser vi frem til i et tættere samarbejde at forfølge vores mål om at vokse gennem effektiv, tværfaglig udnyttelse af gruppens ressourser, ejer-engagement og medarbejdereje, fortsætter Per Engsø Larsen.

Medarbejdereje

Engsø Gruppens administrerende direktør tilføjer, at entreprenørselskabet, der i forlængelse af generationsskifte i 2004 har øget omsætningen mere end ti gange, i vidt omfang ved de seneste års opkøb af mindre og mellemstore håndværksvirksomheder har inddraget tidligere ejere som medejere, og han pointerer, at den dynamiske effekt har været betydelig.

- Fordelene ved medejerskab og forpligtende medansvar forplanter sig hele vejen gennem organisationen til yngste lærling ude på byggepladserne. Det forstærker følelsen af at være i samme båd, ligesom samarbejdet og den faglige stolthed øges. Resultatet er bedre løsninger, styrket håndværksmæssig kvalitet, færre fejl, mere sikre arbejdspladser og en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne.

- Derudover står det klart, at jo tættere medarbejderne føler sig knyttet til virksomheden, desto større arbejdsglæde og jobtilfredshed. Det er noget, der hurtigt rygtes i branchen, og effekten er dels, at vi kan fastholde de gode medarbejdere, dels, at vi - i en tid hvor kvalificeret arbejdskraft er en mangelvare - får et bedre grundlag at rekruttere fra, slutter Per Engsø Larsen fra Engsø Gruppen a/s, som beskæftiger tre hundrede medarbejdere fordelt i selskaberne Jönsson a/s, Jönsson Invent a/s, Jørgen Petersen & Co. A/S og Skana Entreprise a/s.

Yderligere oplysninger : Adm. direktør Per Engsø Larsen,

Engsø Gruppen a/s på telefon 44 94 11 66