Dansk betonfirma vinder stor europæisk pris

Pressemeddelelse juni 5, 2013 Byggeri

Den danske virksomhed, Abeo A/S, der er etableret på baggrund af en betonopfindelse fra Danmarks Tekniske Universitet, opnåede i går stor international anerkendelse, da den blev kåret til ”Europas bedste spin-out virksomhed.” Prisen gives til en europæisk virksomhed, der har formået at tage en opfindelse fra en forskningsinstitution og omsætte det til en succesfuld virksomhed.

Abeo logo_høj opløsning

Den danske virksomhed, Abeo A/S, blev i går kåret til ”Europas bedste spin-out virksomhed”. Det skete ved en konference i Europa-Parlamentet, der havde til formål at sætte fokus på forskning, innovation og iværksætteri.

Forud for kåringen var gået en månedlang udvælgelsesproces blandt Europas bedste spin-out virksomheder. Dette havde ført til, at Abeo sammen med en engelsk virksomhed var blevet udvalgt til at rejse til Europa-Parlamentet for at præsentere virksomhederne. Til trods for hård konkurrence, lykkedes det Abeo at imponere dommerne med, hvad de noterede sig som, et ekstraordinært innovativt produkt og en overbevisende track record, og dermed sikre dansk sejr.

Bag prisen står organisationen Science Business, der er stiftet af de to business schools, INSEAD og ESADE, i samarbejde med Microsoft og BP. Richard Hudson, der er direktør i Science Business, sagde efterfølgende om Abeo:

”Abeo er først og fremmest et rigtig stærkt eksempel på en virksomhed, der med stor succes har formået at tage en teknologi fra et teknisk universitet og omsætte det til en virksomhed med et stort globalt potentiale. Men samtidig repræsenterer Abeo også essensen af dét, som vi på europæisk plan har brug for i øjeblikket, hvis vi skal forblive innovative og fastholde vores konkurrenceevne.”

Nyt banebrydende betonelement

Abeo A/S blev etableret i 2010 på baggrund af en ny betonteknologi opfundet af professor, Kristian Hertz, fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Siden da har virksomheden udviklet et nyt banebrydende betonelement kaldet SL-Dækket, der bruges som bærende gulvkonstruktion i opførelsen af nye etagebyggerier som fx lejligheder og kontorer. Blandt fordelene i det nye produkt er ikke bare reducerede byggeomkostningerne, men også helt nye arkitektoniske udtryk i form af markant længere spænd og reduceret CO2-udslip. Derudover er det både mere brandsikkert og mere lydisolerende.

Abeo har allerede oplevet stor interesse fra branchen og har etableret flere vigtige partnerskaber, bl.a. med rådgivervirksomheden, Grontmij, og stjernearkitekten, Bjarke Ingels’s firma, BIG. Derudover underskrev Abeo for nyligt sin første licensaftale omkring produktion af SL-Dækket med den danske betonelementproducent, Perstrup Beton Industri. I øjeblikket er den første fabrik ved at blive etableret i Kolind på Djursland og forventes fra september at kunne levere til de første byggeprojekter. Det er noget, der især bliver set frem til hos adm. direktør i Abeo, Hans Terney Rasmussen, som mener at produktet sætter en ny standard i branchen:

”De første betonelementer blev udviklet tilbage 60’erne, men siden da er der sket meget lidt. I dag anvender man stadig de samme elementer, som man gjorde dengang. Med udgangspunkt i Kristian Hertz's opfindelse har vi dog kunnet udvikle et betonelement, der flytter grænserne for hvad branchen hidtil har anset for muligt. Vi har store forventninger til produktet, der bliver lanceret i Danmark i samarbejde med Perstrup til efteråret og er i øjeblikket i dialog med forskellige projekter, der skal bygges i slutningen af 2013 og i 2014.”

Dansk innovation på verdenskortet

Prisen til den danske virksomhed kommer på et tiltrængt tidspunkt. En rapport udarbejdet af EU-kommissionen viste nemlig for nyligt, at Danmark halter efter, når det kommer til at omsætte opfindelser til konkrete virksomheder, eksport og arbejdspladser. Dette stod i stærk kontrast til et af undersøgelsens andre punkter, som handlede om den del, hvor grundlaget for innovation skabes. Her scorede Danmark en tredjeplads.

Det er femte år, at prisen for den bedste spin-out i Europa uddeles i Bruxelles, men det er første gang at en dansk virksomhed vinder prisen.

SL Dæk i Bygning 324 (indenfor)
Bygning 324 på DTU blev opført i 2012 og er den første bygning der anvender Abeo's SL-Dæk. Bygningen er tegnet af Christensen og Co. arkitekter og har anvendt betondækket til 400 kvm indendørs gangbroer, som forbinder 6 separate bygningsdele i to plan.
Hent | 14,56 MB | 3416 x 5124 | .jpg

SL Dæk i Bygning 324 (udenfor)
Hent | 9,31 MB | 3413 x 5119 | .jpg

Abeo logo_høj opløsning