Byggeriet skal lære af industrien

Pressemeddelelse april 13, 2010 Byggeri

- Vi har brug for at udvikle fælles standarder og værktøjer der kan samle byggeriet på tværs af fagene, konstaterer Thomas Simoni fra Rambøll, der byder nyt digitalt samarbejde mellem byggeuddannelser velkommen

- Bedre løsninger og højere kvalitet samt væsentlige besparelser på både materialer, økonomi og tid.

Det er Thomas Simoni, områdechef for Rambøll i Aalborg, der som en af landets førende digitale byggevirksomheder sætter Det Digitale Byggeri på agendaen.

- Gevinsten ved Det Digitale Byggeri er stor, og der er ikke tvivl om, at byggeriets fremtid er digital. Men byggebranchen er fragmenteret, forskellene er betydelige, og selv om vi kan se målet er vi stadig langt fra at score.

- Men vi har brug for at udvikle fælles standarder og fælles værktøjer, der kan arbejde sammen på tværs af fagene hele vejen fra rådgiverens disponering og projektering over leverandørens industriproduktion med indlagte produkt-chips til entrepreprenørens styring og håndværkeren praktiske løsninger, konstarerer Rambølls områdechef og tilføjer, at byggeriets projekteringsmiljøer er rimeligt med på den digitale vogn.

- Her har man taget ved lære af industrien og i vidt omfang integreret it-værktøjer i produktionen fra start til slut, og den udvikling skal vi overføre til alle grene af byggeriet. Vi må flytte fokus fra udvikling af byggeriets enkelte led til hele byggeprocessen, siger Thomas Simoni og pointerer, at der ikke mindst i de udførende led er behov for en digital opgradering samt en opblødning af byggebranchens hævdvundne traditioner og fastlåste roller.

En øjenåbner

- På den baggrund er det prisværdigt, at de nordjyske byggeuddannelser gennem samarbejdet ”De Digitale Dage på UCN” har taget ejerskab over Det Digitale Byggeri. Byggeriet har brug for at nogen går forrest med henblik på i et bredt og tværgående samarbejde at opsamle, forankre og udbrede de nye teknologier, og det er glædeligt at studerende overalt på byggeriets uddannelser kaster sig ud i arbejdet med det digitale byggeri.

- Det lover godt for den fremtidige udvikling, og det bliver spændende at følge, hvordan studerende over tre dage i et praktisk orienteret digitalt set-up med deltagelse af hele byggeriets leverancekæde sammen udvikler to konkrete projekter fra skitse til færdige modeller.

Berøringsangst

- Det er en rigtig god øjenåbner, supplerer chefkonsulent Jacob Ravn Thomsen fra Konstruktørforeningen.

- Rigtig mange virksomheder har svært ved at komme i gang med Det Digitale Byggeri. Usikkerheden overfor konsekvenser, investeringsbehov og angrebsstrategi er stor, der er en ikke ubetydelig berøringsangst overfor de noget nørdede teknologier, og der er et betydeligt behov for information og opkvalificering.

- Også på den baggrund er De Digitale Dage på UCN et fantastisk arrangement, byggeuddannelserne har sat på skinner, og vi har helt sikkert brug for i et realistisk og praktisk set-up at vise virksomhederne, hvordan de digitale teknikker fungerer på tværs af fagene.