Arne Jacobsen anno 2009

Pressemeddelelse november 27, 2009 Byggeri

Under ledelse af Gentofte Kommune og Dorte Mandrup Arkitekter har Jönsson a/s som storentreprenør nu afsluttet den omfattende restaurering, nyindretning og udvidelse af arkitekt Arne Jacobsens fredede Munkegårdskole i Gentofte

Munkegårdskolen sætter nye grænser for moderne indretning

- Det er formentlig tidernes mest ambitiøse skoleforvandling, og reelt er de fredede skolebygninger ramme om en helt ny skole, der i et unikt mix mellem gammelt og nyt i alle sammenhænge lever op til moderne pædagoiske principper.

Det er divisionsdirektør Robert Jensen fra Jönsson a/s, der som storentreprenør med Gentofte Kommune, Dorthe Mandrup Arkitekter og Kulturarvstyrelsen i dirigentrollen stolt præsenterer resultatet af et par års omfattende restaurering, nyindretning og udvidelse af Munkegårdskolen – et af arkitekt Arne Jacobsens fredede og verdensberømte hovedværker skabt i 1957.

- Det er lyst, gennemsigtigt og enkelt, med en rigdom af detaljer, der - uden nogensinde at blive en efterligning - ikke lader Arne Jacobsens oprindelige og verdensberømte skole noget efter.

- Kun de bedste håndværksmæssige løsninger er sluppet gennem nåleøjet, alle materialer er både i relation til æstetik og kvalitet nøje vurderet i forhold til helheden, og de arkitektoniske løsninger sprudler som i Arne Jacobsens oprindelige værk med visionær, innovativ nytænkning, der kombinerer det bedste ved den oprindelige arkitektur med det bedste fra vores tid.

At bevare og supplere

Robert Jensen pointerer, at Arne Jacobsens oprindelige bygninger er restaureret med et minimum af ændringer. Farve- og lyssætningen er den samme, nye beslag er produceret som præcise kopier af de oprindelige, døre og vinduer er renoveret eller genskabt på snedkerværksted, ligesom skolens karakteristiske gårdhaver i direkte forbindelse med klasserum til de mindste årgange også fremover vil være et kendetegn.

- Målet har været at bevare og supplere, men klasserummene er totalrenoveret og nyindrettet som fleksible rum med skydedøre, der umiddelbart sikrer den nødvendige fleksibilitet.

- Alle lokaler kan både fungere som traditionelle klasseværelser og udvides til projektrum i forbindelse med aktiviteter på tværs af klasser og fag, konstaterer Jönssons direktør og tilføjer, at sorte tavler, kridt og svamp som led i nyindretningen er erstattet af trådløse netværk og digitale tavler, hvor læreren kan gennemgå dagens lektion, mens eleverne følger med på deres computere.

- Når timen er slut, kan tavlens indhold gemmes og hentes frem i næste lektion.

Computerberegnet lysindfald

Robert Jensen karakteriserer de nye digitale tavler som et godt eksempel på, hvordan fortid og nutid i den nye skolen bindes sammen i et visionært koncept, der rækker dybt ind i fremtiden – blandt andet med nyt hypermoderne mediatek, ny fleksibel multisal, og en ny nedgravet parterre, der samler faglokalerne til naturfag, madlavning, krop og bevægelse, der hidtil har været spredt i satellitbygninger.

- Den nye parterre, der foruden faglokaler huser skolens nye GFO-kantine og tre store fællesrum, udgør en sammenhængende, fleksibel helhed med et attraktivt grønt miljø og masser af naturligt lys fra fire markante, ”skæve” lysgårde, hvis forskellige geometriske glas er monteret i stålkonstruktioner og sat sammen i et mønster, der ifølge computermodeller sikrer maksimalt lysindfald.

- Parterren indbyder til at lade krop og sundhed spille sammen, og de nye faglokaler, der er samlet i en lang stribe med en knap 70 meter lang skabsvæg i en skarp, grøn nuance fra gulv til loft og rammet ind mod de åbne fællesrum af fleksible vægge og døre i klart glas, fastslår Robert Jensen og tilføjer sluttelig, at alt nyt inventar er produceret og leveret af søsterselskabet Jönsson Invent.

Rammetekst:

Den nye udgave af Arne Jacobsens fredede Munkegaardskole er udviklet og tegnet for Gentofte Kommune af Dorte Mandrup Arkitekter og gennemført med Cowi som byggestyrer og Jönsson som storentreprenør, mens NCC har stået for alle tekniske installationer og Enemærke & Petersen har udført murer- og betonopgaver.

Billedtekster:

1 - Munkegårdskolens nye lokaler til natur, teknik og sundhed er placeret på stribe bag døre i glas og bindes sammen af en næsten 70 meter lang, specialproduceret skabsvæg i snedkerkvalitet med glatte parapan-låger i en sprælsk, gennemgående grøn nuance.

2 - De rette linier i Munkegaardskolens nye parterre, der fremstår hvidt i hvidt fra gulv til de nedhængte og akustisk regulerende stoflofter, brydes af fire markante lysgårde med skæve vinkler og geometriske glas monteret i hvide stålprofiler.

3 - Parterrens fire markante lysgårde føjer nye oplevelser til livet i skolegården.

4 - Munkegårdskolens nye toiletter, der spiller videre på faglokalernes grønne tone, udgør i sig selv et kunstværk med folieoverførte mønstre skabt med afsæt i originale tapetskitser skabt af skolens oprindelige skaber, arkitekt Arne Jacobsen.

5 - Med grønt gulv, en markant dobbelttrappe i gennemsigtige kompositplader og en gigantisk glasvæg ud mod gårdhaverne, samt specialproduceret inventar, sætter Munkegårdsskolens mediatek nye grænser for moderne indretning.

Yderligere oplysninger: Robert Jensen på telefon 44 94 11 66

Munkegårdskolens nye faglokaler
Hent | 0,93 MB | 468 x 702 | .tif

Munkegårdskolens parterre
De rette linier i Munkegaardskolens nye parterre, der fremstår hvidt i hvidt fra gulv til de nedhængte og akustisk regulerende stoflofter, brydes af fire markante lysgårde med skæve vinkler og geometriske glas monteret i hvide stålprofiler.
Hent | 0,78 MB | 468 x 702 | .tif

Nye oplevelser i Munkegårdskolens skolegårde
Parterrens fire markante lysgårde føjer nye oplevelser til livet i skolegården.
Hent | 1,01 MB | 468 x 702 | .tif

Arne Jacobsens tapetskitser pryder Munkegårdsskolens nye toiletter